Antonin Kratochvil

Antonín Kratochvíl (or Antonin Kratochvil; born 1947, Litoměřice, Czechoslovakia) is a Czech-born American photojournalist. He is a founding member of the VII photo agency.. He received his BFA in Photography from Gerrit Rietveld Academie which is located in Amsterdam, the Netherlands. Kratochvil has photographed a wide variety of subjects, including Mongolia’s street children for the Museum of Natural History and the war in Iraq for Fortune Magazine. He has three sons – Michael Kratochvíl and Wayne Anthony Cooper Kratochvil who are also photographers.

Sarah K. Stanley has written an essay on Vanishing, a book by Antonin Kratochvil, calling it “a unique compilation of images by a photographer who is distinguished by his great sensitivity to the plight of humans beings and animal species seeking survival in endangered habitats.” The book provides a view into 16 of the most desperate conditions on this earth, unveiling the most extreme forms of social and environmental degradation. Kratochvil spurns the pushiness of news coverage of these same issues, responding instead with images that are ephemeral occurrences he has encountered in everyday events. The stark black and white images never use sensational angles to exploit the pain of others; instead the book is a project in personal subjectivity and understatement. It is minute visual traces that tend to capture Kratochvil notice: Gorilla tracks found in the bush about illegal poaching (Congo), the shadow of leafless trees extending crippled limbs over a mining site (Guyana), tank treads and fleeing Iraqis (Basra).

Awards and Grants
He has received numerous grants and awards for his photography, most recently the 2005 Lucie Award for Outstanding Achievement in Photojournalism and the 2005 Golden Light Award for Best Documentary Book.
1991 Infinity Award: Photojournalist of the Year
1994 Leica Medal of Excellence for Outstanding Achievement in Documentary Photography
1994 Dorothy Lange Prize
1994 Ernst Haas Working Grant
1995 Hasselblad Foundation Grant for Photography
1995 Ernst Haas Award
1997 Gold Medal for Photography from Society of Publishing Designers
1997 First Prize, World Press Photo Portrait Series, Amsterdam.
1997 (Eissie) Alfred Eisenstadt Award for 3Eyewitness Essay2 Life Magazine.
2000 Gold ARC Award for Best Annual Report, NGO Category, for Rockefeller Foundation 1999 Annual Report.
2003 First Prize World Press Photo Amsterdam (2 awards same year)
Medal from the City of Prague for Photography
2005 Lucie Award for Outstanding Achievement in Photojournalism
2005 Golden Light Award for Best Documentary Book for the book Vanishing

Books
He has released five books.
Broken Dream: 20 Years of War in Eastern Europe (1997)
Antonin Kratochvil (2003)
Incognito (2001)
Supravvivere (2001)
Vanishing (2005)

Here an interview

Antonín Kratochvíl (nato nel 1947 a Litoměřice, Cecoslovacchia) è un fotogiornalista americano, nato in Cecoslovacchia. E’ uno dei membri fondatori dell’agenzia fotografica VII. Ha ottenuto il Bachelor in Fine Art alla Gerrit Rietveld Academie, ad Amsterdam. Kratochvíl ha fotogafato un’ampia varietà di soggetti, tra cui i bambini di strada in Mongolia per il Museo di Storia Naturale e la guerra in Iraq per la rivista Fortune.
Ha tre figli Michael Kratochvíl e Wayne Anthony Cooper Kratochvil, che sono anche fotografi.

Sarah K. Stanley ha scritto un saggio su Vanishing, un libro di Antonín Kratochvíl , definendolo “una straordinaria raccolta di immagini di un fotografo che si distinguer per la sua grande sensibilità alle condizioni degli esseri umani e delle specie animali, che cercano di sopravvivere in habitat pericolosi”. Il libro fornisce una rappresentazione delle 16 condizioni più dfisperate della terra, svelando le più estreme forme di degrado sociale e ambientale. Kratochvíl rifiuta l’invadenza del giornalismo riguardo questi stessi temi, rispondendo con immagini che sono avvenimenti effimeri con cui si è confrontato nella vita di tutti i giorni. Le forti immagini in bianco e nero non utilizzano mai angoli sensazionali per sfruttare il dolore delgi altri; invece il libro è un progetto basato sulla soggettività personale e understatement. Sono piccole tracce visive che tendono a catturare l’attenzione su Kratochvil: tracce di gorilla trovate tra gli arbusti per rappresentare il bracconaggio (Congo), le ombre di alberi spogli che stendono i loro rami rotti verso una miniera (Guyana), battistrada di carri armati e iracheni che fuggono (Basra).

Qui un intervista su Vogue

http://www.antoninkratochvil.com/

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